Folk er pisse grådige! - Om facebook salgssider og giveaways!




Shit is going down!

Jeg har længe ville skrive dette indlæg og det har været under forberedelse i 
rigtig lang tid. Det er nok nærmere indre tanker end så meget andet.. Måske endda et 
surt opstød af en slags. Jeg er simpelthen ved at blive sindsyg, så nu skal 
det simpelthen ud på das intarnets. 
Jeg er ikke typen der køber ret mange ting på de dersens facebooksalgssider eller deltager
i giveaways, fordi jeg syntes det er en omgang bullshit. Især blog-giveaways giver mig
en lille smule dårlig mave. Nu skal i høre hvorfor, kære læsere: 


Lad os starte med facebooksalgssiderne. På trods af at der på de fleste af disse
salgssider er regler for hvordan man handler og opfører sig, er der åbenbart
mange der ikke lige gider at læse dem, eller også ignorerer de dem bare. 
F.eks. er jeg medlem af en side hvor der bliver solgt retro-ting (konsoller, spil,
figurer etc.) og derinde er der en regel der lyder således: "Syntes du ikke prisen passer dig,
så gå til næste indlæg" - Det er der mange der ikke fatter, så de begynder
at skambyde og forstår ikke at hvis folk sætter en fast pris på varen,
er det fordi det er en fucking fast pris!!

Derudover er der også en regel der hedder: "Hvis du ikke har planer om at købe varen,
så undlad at kommentere på varen." - Det er der også mange der er ligeglade med
 og de begynder at kommentere latterlige ting, bare fordi de kan. 
Jeg bliver simpelthen så irriteret over den slags mennesker. 
Jeg har også tit oplevet på mange af disse salgssider at folk simpelthen ingen pli har.
Hvis man kan se at der er en handel igang, hopper man ikke ind midt i det hele
og begynder at forsøge at stjæle handlen fra en anden. Plus, hvis der
er en der har lavet et opslag hvor der bliver søgt på noget bestemt, så 
stjæler man ikke handlen.. Her er et eksempel: Jeg så at min veninde havde lavet
et opslag hvor hun søgte en fladskærm. Der var så en gut der havde postet et billede, 
på hendes tråd, af et fjernsyn hun måske kunne være interesseret i. Jeg ser så at der
senere er en eller anden ko, der skriver, som svar til hans billede, at den ville
hun gerne købe. Der kunne jeg sgu ikke nære mig og der skrev jeg til
hende at så kunne hun fandme lave sit eget opslag. Hvad er det for en opførsel? 
Oplever netop dette lidt for tit og undrer mig virkelig over hvordan
folk bare ikke kan have mere pli og tænke sig om.. Er man virkelig så grådig 
og desperat at man er villig til at stjæle en handel fra andre? 


Og nu vil jeg rette min fokus på giveaways, med speciel fokus på blog-giveaways.
Jeg har altid syntes det var fair nok at man gerne vil give gratis shit væk,
for at skabe promotion for forskellige sider.. Hvad jeg ikke kan arbejde med
er hvis man laver giveaways bare for at skabe promotion for sig selv! 
Jeg fulgte en blog for et par år tilbage, som ikke havde super mange følgere,
men bloggen var meget personlig og man kunne se at hun lagde arbejde
i sine indlæg. Lige pludselig begyndte hun at lave sindsygt mange giveaways, 
for at få flere følgere og det fik hun. Nu har hun sindsygt mange følgere 
og i sidste ende ved jeg jo godt at halvdelen af hendes følgere ikke giver en 
fuck hvor hendes opslag, for de har kun meldt sig til som følger
for at få free shit. Det er fandme grådigt. Jeg deltager aldrig i en giveaway på en
blog der ikke siger mig en skid, fordi det (stortset) altid kræver at 
man skal blive følger for at deltage. Det er fandme for meget. Hver gang jeg ser 
en giveaway der kræver at man skal melde sig til et eller andet hopper jeg sgu af.
Fair nok man skal like et eller andet, det er fair nok, men det der
med at skulle binde sig til noget, bare for at få gratis ting er 
fandme bullshit. Folk er grådige og jeg motherfucking hader det!

Derudover har jeg oplevet at folk laver giveaways som de ikke overholder! 
Hvad er det for noget!? Jeg deltager så sjældent i giveaways, så derfor
vinder jeg heller aldrig noget (obviously), men sidste sommer vandt jeg en
giveaway på en lille privat blog, og jeg var hyped som bare fanden... Men jeg
modtog ikke gaven før næsten to måneder efter.. Jeg skrev og skrev til
hende og der var undskyldning på undskyldning. Så endte jeg med at skrive et
opslag på bloggen om det, som handlede om de "uskrevne blogger regler".. (kan ses her)
Derefter gik det stærkt. Så fik jeg gaven + en seddel med en undskyldning 
for at det havde taget så lang tid. Ja det må jeg sgu nok sige. 
Efter det unfollowede jeg hende, kun fordi jeg syntes det var ekstremt dårlig
stil at man ikke kan "finde tid" til at sende en forpulet pakke. Hvor svært kan det være? 
Hvis man endelig laver en giveaway, skal man kunne leve op til ansvaret,
for der sidder sgu nogle læsere derude og regner med en. 
Kom ind i kampen. Grådighed er så nedern og jeg fucking hader 
grådige bæster, der bare skal ha mere mere mere! Stahp.


Hvis du er nået hertil, så tak fordi du læste med!


8 kommentarer:

  1. Jeg synes det er fair nok man vil give sine læsere noget og derfor er det for faste læsere, men giver dig ret i at det ikke skal være hele tiden og desuden kan blogland også blive noget af en jungle, for hvad er okay på det punkt og hvad er ikke?
    De der facebook grupper er på en eller anden måde min guilty pleasure, for jeg elsker lidt nogle gange at kunne få ondt i røven som man jo kalder det over folks opførsel og helt ærligt, så er det okay at komme ud med frustrationerne på den måde. Jeg har før aftalt en handel og så fået beskeden "Der kommer en anden og kigger imorgen, skriver om den bliver solgt" og man hører intet, men opslaget forsvinder og synes virkeligt det er noget svineri. Sælger jeg noget står jeg ved det og det er den første der har ret, medmindre de brænder mig af, hvilket også sker jævnt ofte og det er fair nok - hvis man for fanden giver bruger de 30 sekunder det tager at skrive "Jeg har fortrudt" frem for det der med at ignorere eksistensen af sælgeren eller dem der går så langt til bare at blokere, helt ærligt?!
    Jeg har fornyligt deltaget i en give-away hvor en del af præmien kom efter 1,5 måneder, men bloggeren var super sød, for det skulle sendes fra sponsoren af og hun rev fat i sponsoren flere gange der også skrev en undskyldende SMS - som jeg vitterligt aldrig fik svaret på, fordi det gad jeg altså ikke bruge min tid på efter halvanden måned. Grundet sygdom - fair nok, men halvanden måned?! Tvivler på betalende kunder blev dømt til at vente så lang tid eller at de lukkede webshoppen ned.
    .... Fik jeg lige lavet en kommentar der nærmest var lige så langt som indlægget? Langt blev det i hvert fald - sorry! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er glad for at der er nogen der er enige :D Hehe

      Slet
  2. Jeg forstår det meste af det du siger, men må indrømme at jeg er lidt uenig i det du skriver om giveaways. Jeg synes ikke at man er grådig, fordi man deltager i konkurrencer. Jeg deltager i en del, også på blogs, jeg ikke læser. Jeg deltager dog kun, når det er ting, jeg synes jeg kan bruge - kunne ikke finde på at deltage "bare fordi" hvis jeg i virkeligheden ikke ville blive glad for at vinde.
    Ærlig snak, så har jeg igennem årene vundet en hel del fine sager fra diverse blogs, og når de får følgere og man selv får en flot "præmie" engang imellem, så synes jeg ærlig talt det er win/win! Bloggeren kan jo se at antal følgere stiger, selvom der ikke kommer eksempelvis flere sidevisninger, og hvis de er ligeglade med det, så fred være med det. Jeg venter netop nu på at modtage en smuk halskæde jeg vandt den anden dag, på en blog jeg faktisk knuselsker! Så det er jeg virkeligt glad for, og det har jeg det overhovedet ikke dårligt med :)

    nymaane.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er det okay ikke at være enig, det her var bare set fra mit perspektiv :)
      - Tak for din kommentar!

      Slet
  3. Jeg deltager aldrig i Giveaways, så der kan jeg ikke være med.

    Men det der med at sælge og købe noget over Facebook kan være djævelsk til tider.
    Jeg har fx smidt noget op i en gruppe på min kære moders vegne og straks er der en, som begynder at høvle opslaget ned fordi hun mener at priserne er for dyre og at min mor er en sur gammel kælling.
    I dette tilfælde er priserne meget lave i forhold til butikspriserne (butikkerne skal have 3-4 gange prisen!) og så er det også fordi min mor, som bare vil have et salg overstået hurtigst muligt i stedet for sniksnak.

    Så er der også dem, som spørger "hvor befinder det sig?", "hvad er målene" og "hvad er priserne?" til trods for at alle oplysningerne står i opslaget.
    Det undrer mig, at folk ikke gider bruge tid på at læse opslaget, men de vil derimod gerne bruge tid på at stille 23643 spørgsmål for at få oplysninger, selvom oplysningerne står i opslaget.

    Har også tit oplevet at hvis der bliver givet noget ud gratis i diverse gratis-grupper, så er det oftest de samme personer, som skriver "ja tak", "jeg vil have" og "kan jeg få" på ALLE opslag. Fucking nasserøve allesammen!

    Jeg sælger, køber, tager og giver sjældent noget væk på Facebook, fordi folk er en flok dovne, dumme nasserøve.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig i det du siger. Meget enig faktisk!

      - Tak for din kommentar!

      Slet
  4. Hello Maria Helene. So good to know you through your profile on the blogger and the blog post. I have no comment on your blog post but I take this as a opportunity to share with you about the program our church in Mumbai, India has for the young and the adults from the west to come to Mumbai to work with us in the slums of Mumbai among poorest of poor to bring healing to the broken hearted. We also encourage young and the adults from the west to come to Mumbai to work with us during their vacation time. We would love to have you come to Mumbai with your friends to work with us during your vacation time. My email id is: dhwankhede(at)gmail(dot)com and my name is Diwakar Wankhede. Looking forward to hear from you very soon. God's richest blessings on you, your family and friends. Wishing you also a blessed and a Christ centered New year.

    SvarSlet
  5. Hello Maria Helene. So good to know you through your profile on the blogger and the blog post. I have no comment on your blog post but I take this as a opportunity to share with you about the program our church in Mumbai, India has for the young and the adults from the west to come to Mumbai to work with us in the slums of Mumbai among poorest of poor to bring healing to the broken hearted. We also encourage young and the adults from the west to come to Mumbai to work with us during their vacation time. We would love to have you come to Mumbai with your friends to work with us during your vacation time. My email id is: dhwankhede(at)gmail(dot)com and my name is Diwakar Wankhede. Looking forward to hear from you very soon. God's richest blessings on you, your family and friends. Wishing you also a blessed and a Christ centered New year.

    SvarSlet